Vandringen til Emmaus (maleri): Forskjell mellom revisjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Den tredje dagen etter at Jesus ble korsfestet, - altså påskedag - møtte to av hans disipler ham på veien til Emmaus. Dette møtet er beskrevet i Lukas-evangeliet 24, 13-27. | ''Den tredje dagen etter at Jesus ble korsfestet, - altså påskedag - møtte to av hans disipler ham på veien til Emmaus. Dette møtet er beskrevet i Lukas-evangeliet 24, 13-27.'' | ||
På 1870-tallet malte den danske kunstneren Anton Dorph (1831-1914) et bilde om vandringen til Emmaus. | På 1870-tallet malte den danske kunstneren '''Anton Dorph''' (1831-1914) et bilde om vandringen til Emmaus. | ||
Dorphs største og mest innbringende produksjon var de mange altermalerier han utførte for kirker spredt ut over det meste av Danmark. I perioden 1857-1910 utførte han mer enn 80 altertavler, flere enn noen kunstner i Danmark. | Dorphs største og mest innbringende produksjon var de mange altermalerier han utførte for kirker spredt ut over det meste av Danmark. I perioden 1857-1910 utførte han mer enn 80 altertavler, flere enn noen annen kunstner i Danmark. | ||
Et av motivene var altså «Vandringen til Emmaus». | Et av motivene var altså «Vandringen til Emmaus». |
Revisjonen fra 6. jul. 2021 kl. 22:23
Den tredje dagen etter at Jesus ble korsfestet, - altså påskedag - møtte to av hans disipler ham på veien til Emmaus. Dette møtet er beskrevet i Lukas-evangeliet 24, 13-27.
På 1870-tallet malte den danske kunstneren Anton Dorph (1831-1914) et bilde om vandringen til Emmaus.
Dorphs største og mest innbringende produksjon var de mange altermalerier han utførte for kirker spredt ut over det meste av Danmark. I perioden 1857-1910 utførte han mer enn 80 altertavler, flere enn noen annen kunstner i Danmark.
Et av motivene var altså «Vandringen til Emmaus».
En skisse til dette motivet er laget ca 1877 og finnes i dag i Statens museum for kunst i Danmark.
Det originale maleriet finnes i Emmauskirken i Frederiksberg i Danmark.
I 1899 var bildekunstneren Otto Valstad (1862-1950) i Kodal for å restaurere en del eldre malerier i Kodal kirke og dessuten utføre en del andre malearbeider.
Han lagde en kopi av Dorphs maleri av «Vandringen til Emmaus». Det er denne kopien som i dag finnes i koret i Kodal kirke.
Som betaling for arbeidene i Kodal kirke fikk Otto Valstad trappen til den gamle prekestolen i Kodal kirke. Otto Valstads hjem i Asker er i dag en del av Asker museum. Prekestoltrappen fra Kodal kan sees på dette museet.
Da Kodal menighet i 2007 skulle lage et prosesjonskors ble motivene fra den gamle prekstoltrappen valgt som dekorasjon på prosesjonskorset.